onsdag 8. september 2010

Reklame analyse: Tine Engfrisk.

I dette innlegget skal jeg analysere en reklame.
Jeg har valgt en reklame fra Tine om osten Engfrisk. Denne reklamen ble sendt på sommeren/høsten 2009. Jeg skal bruke prosessmodellen og tekstmodellen for å analysere reklamen.

http://www.youtube.com/watch?v=Gvua9LHjJoU

Reklamen er lagd for å presentere en ny ost for folket. Det er en ost som inneholder mindre fett enn vanlig ost, og som mange har fått med seg er lite fett i produkter et veldig mye brukt salgsmiddel de siste årene. Reklamen er rettet mot alle som handler mat, og spesielt mot personer som bryr seg om fettinnholdet i matvarer.

Tine bruker humor for å tiltrekke seg seernes oppmerksomhet. Jeg synes de har fått det til veldig bra, og har klart å lage en veldig morsom reklame som folk husker lenge. Reklamen viser en budeia som står på en eng og roper på noen kuer som går og spiser gress. I begynnelsen synger hun fint, men når kuene ikke bryr seg begynner hun plutselig å rope høyt og kraftig. Dette kommer veldig overraskende på oss og er veldig morsomt. Så kommer det en forteller-stemme som forteller om denne nye osten. En støyfaktor i denne reklamen kan være at folk bare husker det morsomme i reklamen, og ikke selve produktet.

Så skal jeg ta for meg reklamen ved hjelp av tekstmodellen. Først vil jeg gå igjennom reklamen fra start til slutt.
Det første bildet er fra bak budeia. Vi ser noen kuer som beiter i bakgrunnen. Bak er det litt skog, men også fjell og blå himmel. Så snur vinkelen seg og vi ser på budeia. Hun synger på en måte som de fleste forbinder med ku-lokking. I bakgrunnen til høyre seg vi en bit av en låve/gårds bygning. Det er også en stor grønn eng og fjell bak henne. Det er blå himmel og alt dette gir oss en følelse av idyll og vakker natur. Vi får igjen et kort blikk av kuene som fortsatt går og beiter, tilsynelatende uforstyrret. Tilbake til Budeia viser hun tydelig at hun blir litt rådvill og prøver mer lokking. Mer intenst denne gang. Et lite blikk på en av kuene igjen som ser mot kamera og deretter ser bort med et lite pålagt grynt som for å si "særlig at vi kommer". Et siste forsøk fra Budeia med kalling, før hun skriker til med kraftig stemme og slår seg på lårene. Som en forklaring på reklamen kommer det en fortellerstemme og forklarer at de har gitt noen av kuene deres utvalgt gress og fór som de liker ekstra godt. Og at dette gir en magrere ost, som likevel har like god smak som vanlig. Derfor var de ikke interessert i å komme til budeia.

Hvis vi ser nærmere på virkemidler som er brukt kan vi for eksempel se på klærne budeia bruker. Hun har typiske gammeldagse gårdsklær, selv om de nok er endel finere enn det hverdagsklærne var. Hun har på seg en rød og hvit, strikket ulljakke. Under har hun en lang svart kjole med et hvitt forkle over. Dette forsterker gårdseffekten. I tillegg er det fokus på å vise at kuene går ute i naturlige omgivelser og har det godt. Dette er viktig for Tine å vise for kundene sine. Det at kuene ikke vil komme til budeia viser at de liker seg på enga og at de har det godt.

Så vi kan trygt si at reklamen er veldig positiv og morsom på flere måter. Den har humor, og viser både fornøyde kuer og sunn ost. Navnet "Engfrisk" forteller også at osten kommer fra kuer som har godt på friske beiter med godt gress. Når vi ser på forskjellen mellom å bruke prosessmodellen og tekstmodellen ser vi at prosessmodellen bare viser det overfladiske. Det forteller bare det vi lett kan trekke konklusjoner om selv. Når vi analyserer med tekstmodellen kommer vi mye bedre "under huden" på reklamen, og får fram viktige momenter i oppbygningen og budskapet i reklamen.

Jeg vil si at man må bruke tekstmodellen for å få fram de viktige poengene med reklamen. Prosessmodellen blir for overflødig, selv om den er nyttig å ha med i en analyse. Jeg synes reklamen er bra og morsom!

6 kommentarer:

  1. bra og fin blogg, Martin! :)

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Flotte bilder! Valgte dere bevisst og plassere Annichen inn i "ruteregelen"?

    SvarSlett